Sommar 2010 del 1

Efter några dagars semester hemma tog vi flyget till Wien på måndag 12 juli. Tur att vi åt på Arlanda eftersom vi glömt be om vegetarisk mat på planet. Dessutom tog maten slut. Ture smakade i alla fall på ölkorv som var med i lunchpaketet.

Vi tog S-bahn in till stan, men tappade Tures bilsits ner under pendeltåget. En vänlig lokförare klev ner på spåret och hämtade upp den. Det var 36 grader när vi kom fram. Ganska svettigt.

S-bahn på väg från flygplatsen in till Wien. 37 grader varmt.

Efter en hel del mankemang kom vi sent till hotellet. Vi åt smörgåsar med ost till kvällsmat och försökte få nattsömn i det otroligt varma rummet. Hotellet låg nära Volks Prater, som är en stor, stor park i Wien. På vägen in hade vi noterat ett stort pariserhjul och bestämde oss för att gå och titta närmare på det.

Det visade sig att det låg i en gammal fin nöjespark som vi inte kände till. Vi bestämde oss för att börja med att åka upp i det stora hjulet. Ture var tveksam men följde med. Sen var det mamma och pappa som nästan ångrade att de åkt upp. Lite känsliga för höjden.

Hela familjen åkte upp i Pariserhjulet i Prater och Ture och Rut njöt av utsikten från 1800-talsmaskinen. Föräldrarna inte lika mycket.

Förmiddag blev eftermiddag i parken och vi hann med att göra ganska många saker.

Ponnyridning i liten manege i Prater.

Rut åker litet tåg, Liliputbahn im Prater, med Peder.

Rut och Lotta i så kallad radiobil. Prater, Wien.

Syskonen åker gammal karusell i Prater, Wien.

Efter några timmars vilopaus på hotellet tog vi en promenad till en annan närliggande park. Där åt vi middag och kollade på skulpturer och växter.

På onsdagen checkade vi ut från hotellet och tog taxi till hyrbilsföretaget. Efter lite krångel kunde vi ta fram vår vägbeskrivning och ge oss av söderut genom Österrike, mot Pöllau.

I byn Pöllau bodde vi fint på Gasthaus, med ganska farliga lekdon.